Einfluss von Wind Messungen der Aeolus Satelliten Mission auf die numerische Wettervorhersage

29.03.2023

In Datenassimilationsexperimenten zeigen sich signifikante Verbesserungen des Vorhersagefehlers durch die zusätzliche Windinformation der Aeolus Mission.

Wiener Meteorolog*innen untersuchen den Zusammenhang zwischen Wetterphänomenen und den global verfügbaren Aeolus Wind Messungen. Die Assimilation von diesen Windmessungen erlaubt eine signifikante Verbesserungen der Prognosefehler im Hinblick auf Weiterphänomene wie z.b. die Quasi-Zweijährige Schwingung (Quasi-biennale oscillation, QBO) oder El Niño (ENSO) oder einem Übergang einer außertropischen Zyklone. Prof. Dr. Heini Wernli von der ETH Zürich kommentiert es so:

Numerical weather prediction depends essentially on high-quality upper-air wind observations to constrain the initial conditions. This study by Martin et al. 2023 investigates the impact of spaceborne Doppler wind lidar measurements from the Aeolus mission on forecast quality of the operational global forecasting system with ICON at Deutscher Wetterdienst. An observing system experiment shows an overall beneficial impact, and the authors go one important step further and present illustrative examples how events with strong forecast quality improvements can be related to specific dynamical phenomena such as ENSO and the extratropical transition of tropical cyclones.

Artikel

Martin, A., Weissmann, M., and Cress, A.: Investigation of links between dynamical scenarios and particularly high impact of Aeolus on numerical weather prediction (NWP) forecasts, Weather Clim. Dynam., 4, 249–264, doi.org/10.5194/wcd-4-249-2023, 2023.

Univ.-Prof. Mag. Dr. Martin Weißmann

Institut für Meteorologie und Geophysik
1090 - Wien, Althanstraße 14 (UZA II)
+43-1-4277-53710